Kimya Öğretmeni Adaylarının “Aziz Sancar’ın Başarısı” Adlı Okuma Parçasındaki Değerler ve Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri


Creative Commons License

KARAER H., KARAER F.

Değerler Eğitimi Dergisi, cilt.17, sa.37, ss.290-316, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 37
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.34234/ded.521617
  • Dergi Adı: Değerler Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.290-316
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, öğretmen adaylarının 9. Sınıf Kimya Ders Kitabında yer alan“Aziz Sancar’ın Başarısı” adlı okuma parçasındaki değerler ve değerler eğitimine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ve bu desene uygun ölçüt örneklemekullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ülkemizdeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin kimya öğretmenliği programında seçmeli ders olarakokutulan “Ortaöğretim Kimya Müfredatı” dersine kayıtlı sekiz gönüllü adaydanoluşmaktadır. Veriler, açık uçlu üç soru içeren görüş formundan, araştırmacılartarafından yapılan nitel gözlemlerden, kimya öğretim programından ve ders kitabındaki okuma parçasından doküman inceleme tekniğiyle toplanmış ve içerik analiziyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulardan, değerler ve değerlereğitiminin programlarının odağına yerleştirilmesinde yakın zamanda gerçekleşen 15 Temmuz Kalkışma Hareketinin etkisinin olduğu, değerlerin birkaç derskapsamında kazandırılmasının yeterli olmayacağı, ailede başlayan eğitimininokullarda devam etmesi, derslerin kazanımları verilirken değerlerin de kazandırılması ve kalıcılığının sağlanması gerektiği belirlenmiştir. Adayların okumaparçasından belirledikleri değerlerle kimya öğretim programında kazandırılması hedeflenen değerlerin benzerlik gösterdiği ve parçada değerlerin eğitimineatıf yapan ifadelerin bulunduğu saptanmıştır. Aziz Sancar vb. önemli tanınmışşahsiyetlere öğretim programı ve ders kitaplarında daha çok yer verilmesi, değerlerin eğitiminde kullanılan atasözleri vb. diğer araçlardan yararlanılması,hizmet içi eğitimler düzenlenerek öğretmenlerin bilinçlendirilmesi ve kredisizzorunlu ders olarak lisans programlarında okutulması için gerekli alt yapı çalışmalarının yapılması önerilmektedir.
In this study, aimes to determine the opinions of chemistry teacher candidates about the values and values education through the reading passage that titled as “Aziz Sancar’s Success” in the 9th grade chemistry textbook. The phenomenology research method was preferred, because the participants of this research were looking at the reading passage (Aziz Sancar’s Success) in terms of values and values education, and what kind of perception they formed and the way these perceptions are structured will be analysed. The participants of the research consist of eight chemistry teacher candidates who are enrolled in ‘secondary chemistry education’ in a state university in Turkey. The data of theresearch was collected by document review from, the form contains open-ended three questions related to; the 9th grade chemistry textbook, the secondary school chemistry curriculum and qualitative observation. In the analysis of the data, content analysis was used. Some noteworthy factors according to teacher candidates necessitate placing the data collected in the research at the centre of values education were; the 15 July coup attempt, the difficulty to transfer values through few courses, having enduring values education that starts at home and continues in schools, along with the skill taught in the subject matter, values acquisition should be included and enhanced. Also, the values the candidates referred to in the reading passage were similar to those in the chemistry curriculum. Prominent figures such as Aziz Sancar should be given more place in textbooks. Benefiting from other tools such as (Proverbs etc. ) in values education is important. In-service trainings should be organized to raise awareness among teachers candidates and finally values education should be taught in undergraduate programs as non-credit mandatory course.