İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Biyomimikri Algılarına Yönelik Yaptıkları Çizimlerin Analizi


YAKIŞAN M., VELİOĞLU D.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.2, ss.727-753, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 39 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.727-753
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışmanın amacı, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin hayvanların özelliklerinden yararlanarak geliştirmeyi tasarladıkları teknolojik ürünlerin belirlenmesidir. Bu amaçla Samsun il merkezindeki bir ilkokulun 4. sınıfında öğrenim gören 32’si kız, 26’sı erkek olmak üzere toplam 58 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin hayvan özelliklerinden yararlanarak tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlerle ilgili çizimler kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerden hayvanların özelliklerinden yararlanarak biyomimetik ürünler tasarlamaları ve tasarımları ile ilgili çizimler yapmaları istenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olup verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin çeşitli hayvanlardaki farklı özelliklerden yaralanarak çok çeşitli teknolojik ürün tasarımı çizdikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin tasarladıkları teknolojik ürünler ile ilgili çizimlerine yaşamış oldukları coğrafi çevreden öğrendiklerinin ve sosyalleştikleri ortamların etkisinin olduğu görülmüştür. Özellikle öğrencilerin bilgisayar vb ortamlarda oynadıkları savaş oyunları ve TV haberi ve filmler gibi ortamlarda gördükleri savaş görüntülerinden dolayı daha çok savaş ve savunma teknolojisine yönelik tasarım ürünlerine yönelik çizimler yaptıkları anlaşılmaktadır.
The aim of the study is to determine the technological products that the 4th grade students plan to design by making use of the characteristics of the animals. The study is conducted in a primary school in the city center of Samsun. The participants of the study consists of 58 students (32 girls, 26 boys) studying in the 4th grade of the related school. As a data collection tool, drawings related to technological products that students intend to design by making use of animal characteristics were used. Students were asked to design biomimetic products by using the characteristics of animals and to make drawings about these designs. In the study, descriptive analysis was done on the drawings of the students. In the research, examining the drawings they have made, it has been seen that in coping with the problems they have faced, they have been affected by what they have learned from the geographical environment they have been living and the environments where they are socialized. In particular, it is understood that the students made drawings about war and defense technology designs in parallel with the war images they see in games such as war games and TV news and movies.