BİR TÜKETİM NESNESİ OLARAK SANAT VE TASARIMDA DEĞİŞEN PARADİGMALAR


KUZU E. S., Kaptan A. Y.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, cilt.11, sa.2, ss.476-489, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Islamicus, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.476-489
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma ile, küreselleşme sürecinde değişen paradigmalar, kapitalizm ve enformasyon sistemleriele alınacaktır. Araştırmada, tüketim toplumunun bir aracı olarak, küreselleşme süreci ile ortaya çıkanyeni teori ve arayışlar, sanat ve tasarıma yansımaları bakımından incelemek amaçlanmaktadır. Tüketimnesnesi olarak sanat ve tasarımın, içerisinde tüketici davranışları, kültürel oluşum, popülerizm,markalaşma, vb. gibi bu sürece ait olan kavramlar ile sürekli devinim içerisinde ilerlediği görülmektedir.Bu devinimi oluşturan değer kavramı, metalaşma eğilimi içerisindeki toplumun çevresindeşekillenmektedir. Bu bakımdan incelendiğinde; araştırmanın temel problemini bir tüketim nesnesiolarak sanat/ tasarım, toplumsal süreçte değişen paradigmalar üzerinden şekillendiği anlayışıbelirlemektedir. Sonuç olarak, tüketim toplumunun oluşumunda kültürel ve toplumsal normlarınbelirleyiciliği faktörü kitlelere ulaşma/erişim bakımından oldukça önemli görülmektedir. Bu bağlamda,içerisinde yaşadığımız zaman diliminin nasıl bir şekle/nesneye bürüneceği yani nasıl metalaşacağı, süreçiçerisindeki paradigmaların oluşumuna göre değişkenlik göstermektedir. Araştırmanın, konuya bu bakışaçısıyla sunularak, kuramsal olarak alan yazına büyük ölçüde katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
In this research, the paradigms changing with globalization on the consumer society, capitalism and information systems; it aims to examined through art and design as a consumption object / commodity. In the research, as a tool of the consumer society, new theories and searches that emerged with the globalization process will be presented in terms of their reflections on art and design. Art and design as a consumption object, consumer behavior, cultural formation, populism, branding etc. observed that it evolves continuously with such concepts. The concept of value that creates this motion, it is shaped around the society in the tendency to commodify. From this perspective; the main problem of the research, is the understanding of Art/ Design as a consumption object, it is shaping by changing paradigms in the social process. As a result, the determination of cultural and social norms in the formation of the consumer society seems to be very important in terms of access to the masses. In this context, to be shape or object of the time period we live in, so how to commodify, it varies according to the formation of paradigms in the process. The research, presented to the subject from this perspective, theoretically it is predicted to contribute to the literature to a great extent.