GERÇEK VE YEŞİL GECE ROMANLARINDA EĞİTİMİN BİREYİN YETİŞMESİ VE TOPLUMUN GELİŞMESİNDEKİ ÖNEMİ


GÜNDAY R.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.8, sa.8, ss.679-699, 2013 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 8
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.679-699
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Emile Zola'nın Gerçek ve Reşat Nuri Güntekin'in Yeşil Gece romanlarında krallık ve padişahlık gibi güçlerin hâkimiyetine son vererek, egemenliğin halkın eline geçmesi olan Cumhuriyet rejiminin benimsenmesi, kilise ve halifeliğin yönetim üzerindeki gücünün kaldırılması ve toplum üzerindeki baskısının azaltılması, kilise ve medrese tarafından dine dayalı yürütülen eğitim yerine çağdaş eğitim sisteminin benimsenmesi ve devlet eliyle sürdürülmesi, yobaz, başkalarının güdümünde köle, gelişmeye kapalı insanlar ve nesiller yetiştirme düşüncesinden vazgeçilerek birey olduğunun bilincinde, farklı güçlere boyun eğmeyen, özgür düşünceli, hoşgörülü, bilim ve gelişme yanlısı nesiller yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Zola ve Güntekin, toplumda bazı hâkim güçlerin, insanların vicdanlarına, fikirlerine ve aydınlık geleceklerine hükmetmelerine karşıdırlar. Söz konusu yazarlar, sadece bireysel bağlamda özgür düşünceli bireylerden oluşan toplum yaratma uğraşı içerisinde değildirler, aynı zamanda ulusal egemenlik ve bağımsızlıktan yana bir toplum yaratmaya çalışırlar. Yazarlar, tüm ülke vatandaşlarını bu iki özgürlüğün bilincine varıp bunlara sahip çıkmaya çağırmaktalar. Yazarlar romanlarının ana kahramanı olarak öğretmen rolündeki kişileri seçmişlerdir. Zola ve Güntekin'in öğretmen rolündeki ana kahramanları önce kendilerini iyi yetiştirmiş bir birey olma idealini gerçekleştirir, ardından da toplumlarını geri kalmış ve karanlık yanlarından kurtarmaya çalışırlar. Çocukları idealleri doğrultusunda yetiştirmek için, her türlü zorluğu göze alabilen ve toplumlarının aydınlık geleceği uğruna mücadele etmekten yılmayan öğretmelerin öyküsüdür söz konusu romanlar. Sonuç olarak her iki yazar da toplumlarında gerçekleştirilen değişim süreci ve sonrası yaşanan olayları gözlemleyerek, toplumların demokratik anlamda gelişmesinde önemli engel olarak boy gösteren güç odakları oluşturma, dinî taassup, bağnazlık, cahillik, ötekileştirme ve ayrımcılık gibi toplumsal düzeyde irdeledikleri evrensel sorunların çözümünü laik eğitimle eğitilmiş, hoşgörü kültürünü benimsemiş genç nesillerin yetiştirilmesine bağlamaktadırlar. Bu nedenledir ki Zola'nın kahramanı Marc ve Güntekin'in kahramanı Şahin demokratik cumhuriyet ruhunu yaşatacak ve uygar toplumlar oluşturacak bireyler yetiştirmenin çabası içerisindedirler. Zola ve Güntekin'in yaklaşık bir asır önce ele aldıkları sorunlar bugün de birçok toplumda varlığını sürdürmektedir
In the novel Gerçek by Zola and in the novel Yeşil Gece by Güntekin it is aimed to put an end to the reign of the sultanate and kingdom, the adoption of Republic regime, the abolition of of the power of the church and caliphate over the governance and the decrease their pressure ov er the society, the adoption of the contemparary education rather than the one dominated by the medresa and the church and the education supported by the state, and putting an end to the education of the individuals and generations who are resistant to new developments, to educate the individulas who are open-minded, tolerant and who arein favour of modern science and development. Zola and Güntekin are against the powers to dominate the individuals’ ideas and their future. Those authors not only make effort to create a society made up of open-minded individuals but also to create a society in favour of national indepedence and soverignity. The authors call the individuals to become aware of these two type ofreedom and preserve them. Zola and Güntekin choose the persons in the role of a teacher as the main characters. The main characters in their novels actualise the ideal of well-educated individuals and then they try to save their society from the dark parts of life and underdevelopment. The novels are the stories of the teachers to take every risk for the sakeof educating the children in line with their idealism and for a better future. Consequently, both of these authors observed the events during the process of evelopment and after it and considered the solution of the problems such as the formation of powers, religious bigotry, ignorance, marginalisation, and discrimination only if the individuals were givea secular education, and t individuals adopted a cultureof tolerance. That is why, the character of Zola Marc and The charact of Güntekin Şahin try to educate individuals who will constitute a modern society and perrve the spirit of Republic. The problems handledby Zola andGüntekin nearly a century ago stil exist in most societies