FUTBOLDA SOSYAL REKABET DEVRİ: DELOİTTE FUTBOL PARA LİGİ’NE GİREN KULÜPLERİN SOSYAL MEDYA İÇERİKLERİ


PARLAR F., ÇAVUŞOĞLU G., ERMİŞ A., İMRE N., PARLAR F., TAŞMEKTEPLİGİL M. Y.

SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.16, sa.1, ss.13-22, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmada, dünya genelinde birbirinden bağımsız firmalarda çalışan binlerce profesyonelin karşılıklı iş birliği içinde denetim,danışmanlık, kurumsal finansman, kurumsal risk yönetimi ve vergi ile ilgili hizmetleri müşterilerine sunan Deloitte firmasının her yılyayınladığı 2015/2016 Futbol Para Ligi’ndeki ilk 20 futbol kulübünün sosyal medya içeriklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmadabetimsel analiz yönteminden yararlanılmış, kulüplerin sosyal medyada yer alan; Google+, Facebook, Instagram ve Twitter hesapları tektek incelenerek paylaşım çeşitlilikleri belirli tema ve alt temalarda toplanmıştır. Araştırma neticesinde kulüplerin değerlendirilmeye alınansosyal medya hesaplarında 23 farklı ana tema ve 94 alt temada içerik paylaşımında bulundukları ve en fazla; maç günü, etiketleme,bilgilendirme, antrenman, hikâye, etkileşim, özel grafik ve kutlama-tebrik-anma ana temalarında, en az ise diğer dillerde paylaşım, mizah,konum bildirimi ve duygu paylaşımı temalarında içerik paylaştıkları tespit edilmiştir. Günümüzde sosyal medya tüm organizasyonlar içinolduğu gibi kitleleri peşinden koşturan spor fenomeni için de önemli bir iletişim ortamıdır. Sosyal medyanın iletişimdeki benzersiz kabiliyetiözellikle küresel birer marka olan organizasyonlar için de ticari fırsatlar sunmaktadır. Finansal raporlara bakıldığında küresel rekabetteöne çıkmak isteyen kulüplerin sportif başarıları ile gelir düzeyleri arasında pozitif bir ilişki gözlemlenmektedir. Sürdürülebilir finansalbaşarı için kulüplerin pazarlama odaklı iletişim çalışmalarına önem vermesi gerektiği söylenebilir. Bu nedenle futbol kulüpleriningelişim çizgisinin mevcut iletişim teknolojilerini kullanabilme becerileri ile ilişkili olacağı ve kulüplerin diğer büyüme tedbirleri yanındasosyal medya faktörü üzerinde de ısrarla durmaları ve ihmal etmemeleri gerektiği düşünülmektedir. Sonuç olarak değerlendirmeye alınankulüplerin, sosyal medya kanallarını taraftarıyla bütünleşmek ve etkileşimi sağlayabilmek için birbirinden farklı içeriklerle zenginleştirmeyeçalıştıkları tespit edilmiştir.
Abstract: The purpose of this study is to analyze the social media content of the first 20 football clubs in 2015/2016 Football Money League released each year by Deloitte, which is a firm that provides services to its customers about audit, consulting, corporate finance, risk management and tax with the cooperation of thousands of professionals working in independent firms worldwide. The study used descriptive analysis method; the clubs’ social media accounts of Facebook, Instagram, Twitter and Google+ were analyzed one by one and their various posts were collected under specific themes and sub-themes. The results of the study showed that the clubs’ posts were grouped under 23 different main themes and 94 sub-themes and the most frequently posted main themes were match day, informing, training, story, interaction, tagging, custom chart and celebration-greeting- commemoration, while the least posted were posts in other languages, humor, location posts and posts of emotion. Today, social media is an important channel of communication for the sport phenomenon followed by masses, as it is for all organizations. The unique capability of social media in communication presents commercial opportunities especially for organizations, which are global brands. When the financial reports are examined, it can be seen that there is a positive association between the sportive success and the income levels of clubs, which want to come to the forefront in competition. It can be said that clubs should place importance on marketing based communication works for sustainable financial success. Thus, it is thought that the development line of football clubs will be associated with their skills of using existing communication technologies and in addition to other expansion measures, clubs should lay great stress on the social media factor and they should not neglect social media. As a result, it has been determined that the evaluated clubs are attempting to enrich Social Media channels with different content in order to integrate and interact with their supporters.