Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

TAŞ H., KIROĞLU M. K.

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1120-1137, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin disiplin suçlarına ve disiplin cezalarına ilişkin bilgidüzeylerini belirlemek ve bu bilgi düzeyinin cinsiyetlerine, mezun oldukları okul türüne ve meslekikıdemlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Tarama modeli niteliğinde olanaraştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Ordu ilindeki ilkokullarda görev yapan 844 sınıföğretmeni, örneklemini ise oranlı tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 300 sınıf öğretmenioluşturmaktadır. Araştırmada, verilerin toplanmasında nicel ve nitel araştırma teknikleri kullanılmış; nicelveri toplama aracı olarak Disiplin Suçlarına ve Diplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeyini Ölçme Testi, nitelveri toplama aracı olarak ise görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizindefrekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Görüşmeyoluyla elde edilen veriler ise kategorilerine göre sayısallaştırılarak (nicelleştirilerek) nitel verilerinsayısal analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları, sınıf öğretmenlerinin disiplin suçlarına ve disiplincezalarına ilişkin bilgi düzeylerinin düşük düzeyde olduğunu, bilgi düzeylerinin cinsiyetlerine ve meslekikıdemlerine göre farklılıklar gösterdiğini, mezun oldukları okul türüne göre ise farklılık göstermediğiniortaya koymuştur. Yapılan görüşmelerde, öğretmenlerin büyük bir kısmının disiplin suçlarına ve disiplincezalarına ilişkin bilgileri soruşturma geçirince öğrendikleri ve öğretmenlerin disiplin suçlarına vedisiplin cezalarına ilişkin bilgi düzeylerinin yükseltilmesi için üniversitelerde dersler konması gerektiğiniönerdikleri görülmüştür.
The purpose of this study was to determine primary school teachers’ knowledge level about disciplinary crimes and punishments and to state whether that knowledge level differ from regarding teachers’ gender, the kind of school they graduated and their professional seniority. The population of this screening research consists of 844 primary school teachers working at formal schools of Altınordu of Ordu province, Ünye and Fatsa in 2016-2017 academic year and the sample of this study consists of 300 form teachers chosen by the method of proportionally layered sampling. The objective and subjective data collection technique was used; as objective data collection technique The Test of Measuring Knowledge Level about Disciplinary Crimes and Punishments was used and as subjective data collection technique, interview form was used. To analyze data obtained from the study; the frequency test, t-test, One-Way Anova, Scheffe Multiple Comparison Test were used. The data obtained by interview was numbered regarding its category and analyzed. The result of the study, indicated that primary school teachers’ knowledge level about disciplinary crimes and punishments, is at low level and that knowledge level differs from regarding teachers’ gender and their professional seniority, but not the kind of school they graduated. In the interviews it was stated that the majority of primary school teachers were informed about disciplinary crimes and punishments after the investigation and offered to increase the knowledge level about disciplinary crimes and punishments the lectures should be given at universities.