ÖZEL YETENEKLİLERE YÖNELİK “FELSEFEYE YOLCULUK” ETKİNLİĞİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

ŞENTÜRK Ş., KEFELİ İ.

Turkish Studies - Educational Sciences , cilt.14, sa.5, ss.2693-2708, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Felsefe,temelisorgulama,meraketmevebilmeyedayanan düşünme becerisidir. İnsanda, doğuştan var olan bu özellikler, özel yetenekli çocuklarda daha da gelişmiştir. Özel yeteneklilerin, bir şeyler hakkında yoğun bilgi edinme istekleri, sürekli soru sormaeğilimleri göz önüne alındığında felsefeyle iç içe oldukları görülmektedir. Ancak bu düşünce yapısı akran, öğretmen ya da anne baba tutumları nedeniyle baskılanabilmektedir. Bu becerileri ortaya çıkarmak için yapılacak bir etkinliğin özel yetenekli çocukların felsefi düşünme becerilerini ortaya çıkaracağı düşünülmüştür. Bu doğrultuda Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören özel yetenekli çocukların merak etme, soru sorma ve bilgiyi kullanma becerilerini geliştirmelerini sağlamak için analojik temelli “Felsefeye Yolculuk” etkinliği hazırlanmıştır. Araştırmanın amacı da bu etkinliğin etkililiğini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yönteminin temel alındığı araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu, Bilim ve Sanat Merkezinde Bireysel Yeteneklerini Fark Etme Programında öğrenim gören, yaş aralığı 12-15 arasında olan, dördü kız, ikisi erkek altı öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem formları ile elde edilmiştir. Verilerin analizindebetimselsistematikanaliz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,katılımcıların felsefeyi yaşamın bir parçası olarak gördükleri,merak ve soru sorma özelliklerini yönlendirmede problem yaşadıkları ama bu sorunun eğitim sonrasında olumlu yönde değişmeye başladığı; İslam filozoflarının Batı filozoflarının görüşleri üzerindeki etkisine ilişkin farkındalıklarının arttığı; felsefi bilgiyi kullanma becerilerinin geliştiği sonucuna ulaşılmıştır.