Türkiye'nin Normatif Dış Politikası ve Küresel Norm Süreçlerine Katılımı: ECOSOC Üzerinden Bir İnceleme


Tabak H.(Yürütücü), Özçelik A. O., Renda K. K., Ünal G.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2022
  • Bitiş Tarihi: Mart 2024

Proje Özeti

Konu: Bu proje Türkiye’nin dış politikasındaki normatif boyutu, ülkenin küresel norm yapım ve geliştirme süreçlerine diplomatik ve sivil toplum yoluyla katılımı üzerinden incelemektedir.

 

Sorunsal: (i) Türkiye’nin dış politikasındaki normatif boyut üzerine sorgular sıklıkla ülkenin insani dış politikasındaki yaygın yardım faaliyetlerine ve yumuşak güç zemininde edinilmeye çalışılan normatif güce ve dönüştürücülük yeteneğine odaklanmaktadırlar. Ancak yetenek odaklı normatiflik sorguları zımnen de olsa bu boyutu kazanılıp kaybedilen bir nitelik olarak görmekte ve Türkiye’nin dış politikasında normatif olan ve olmayan dönemler görme eğiliminde olmaktadır. Dahası, yetenek odaklı bir normatiflik sorgusu Türkiye’nin uluslararası normatif etkinliğinin önemli bir boyutunun görünmez kalmasına sebep olmaktadır: kendini küresel norm süreçlerine katılım olarak gösterilen normatif etkinlik. Yani Türkiye’nin dış politikasındaki normatiflik yalnızca çatışma/kriz/doğal afet zamanlarında yürütülen insani diplomasi uğraşlarından ya da nüfuz artışı odaklı bir normatif güç elde etme uğraşından ibaret sayılmamalıdır.

(ii) Türkiye örneğinde normatiflik sorgusunu ülkenin küresel/bölgesel yönetişim süreçlerindeki (özellikle de Birleşmiş Milletler’deki) varlığına taşıyan akademik çalışmalar mevcuttur. Ancak bu yazın sıklıkla Türkiye’nin Birleşmiş Milletler Genel Kurulu (United Nations General Assembly, UNGA)’ndaki, özellikle de küresel düzenin tesisindeki temsil adaletsizliğine yönelik, duruş ve katkılarını incelemektedir. Türkiye’nin hem diplomatik/hükümetsel hem de sivil toplum yoluyla varlık gösterdiği ve küresel normatif gündemin belirlenmesinde öncül rol oynayan Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Siyasal Konsey (United Nations Economic and Social Council, ECOSOC)’deki katılım süreçleri göz ardı edilmektedir. Özellikle sivil toplum katılımı dinamikleri, dış politikanın normatif boyutunu holistik biçimde incelemek için elzemdir.

 

Kapsam ve Önem: Birleşmiş Milletler’in (BM) altı kurucu organından biri olarak teşekkül olunan ECOSOC, örgütün normatif gündemlerini şekillendiren ekonomik, sosyal ve çevre konuları yanı sıra sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin uygulanmasının koordinasyonu, incelenmesi ve geliştirilmesi süreçlerini takip eden ve yürüten asli yapıdır. Dahası, BM’nin kurulduğu 1945’ten günümüze ECOSOC, BM Şartı’nın (Madde 71) kendisine tanıdığı imkânla, sivil toplum kuruluşlarının BM sistemine temel erişim noktası olmuştur. 1946 yılında 41, 1992’de 700’den fazla, 2018 itibariyle de 4900 sivil toplum örgütü ECOSOC’ta danışmanlık statüsü (consultative status) almış ve Konsey’in çalışmalarına kendi uzmanlık alanları çerçevesinde katkı sunmuşlardır. ECOSOC’ta 2021 itibariyle toplamda 59 Türkiye menşeli sivil toplum kuruluşu da danışmanlık statüsü elde etmiş ve Konsey’in ekonomik ve sosyal kalkınma çalışmalarına katılmışlardır. Diplomatik katılım noktasında Türkiye ECOSOC’a son yirmi yılda 2004-2006, 2011-2013 ve 2017-2019 olmak üzere üç dönem üyelik yapmış ve Konsey’in çalışmalarına katkı sunmuştur. Türkiye gerek diplomatik misyonlar gerekse sivil toplum kuruluşları yoluyla ECOSOC’un çalışmalarına katılırken, akademik yazında ülkenin özellikle de normatif süreçler anlamındaki ve sivil toplum katılımı noktasındaki katılımına ilişkin araştırma bulunmamaktadır. Bu da Türkiye’nin uluslararası normatifliğinin önemli bir boyutunun görünmez kalmasına sebep olmaktadır.

 

Araştırma sorusu: Yukarıdaki anlatı zemininde proje kapsamında şu dört soruya cevap aranacaktır:

(i) Türkiye’nin küresel norm geliştirme süreçlerine katılımı ülkenin normatif dış politikası hakkında neler sunmaktadır?

(ii) Türkiye’den diplomatik kanalların ve sivil toplumun ECOSOC norm inşa süreçlerine katılım motivasyonları nelerdir?

(iii) Türkiye’den ECOSOC’a katılan diplomatik ve sivil toplum kanalları Konsey’deki norm geliştirme süreçlerine nasıl katkı sunmakta, geliştirilen normlara nasıl anlamlar yüklemekte, norm tartışmalarında ne tür pozisyonlar (destekleme ya da ihtilaf üretme gibi) almaktadır?

(iv) Küresel norm geliştirme süreçlerine katılım örnek incelemesinde Türkiye’nin dış politikasındaki diplomatik araçlar ve sivil toplum iş birliği dinamikleri nasıl yürütülmektedir?

 

Metodoloji: Bu çalışma ampirik anlamda Türkiye’nin ECOSOC’a katılımı üzerinden normatif dış politikasını, bu sürece sivil toplum katılımını da entegre ederek, araştırmaktadır. Soyutlama yaptığımızda incelediğimiz husus; ‘bir ülkenin dış politikasındaki normatif nitelik ve bu niteliğin kendini gösterdiği küresel norm süreçlerine katılım dinamikleri’ olmaktadır. Bu noktada kavramsal zemin olarak Uluslararası İlişkiler norm çalışmaları yazını –özellikle de norm inşası (norm-building), norm tartışmaları (norm debates) ve ihtilaflılık (contestations) mekanizmaları– kullanılacaktır. Bu yazın bize ECOSOC’un norm inşası uğraşlarını, Türkiye’nin norm tartışmalarına katılımını, süreç içerisinde Türkiye’nin sürdürmüş olması muhtemel ihtilafları ve bu yolla normun gelişimine sunulan muhtemel katkıları inceleme şansı verecektir.

Veri Toplama ve Analiz Yöntemi: Bu projede iki türlü veri toplanacaktır. İlk olarak Türkiye’den devlet ve sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin 2000 ile 2020 yılları arasında ECOSOC toplantılarında verdiği sözlü ve yazılı beyanat veri olarak toplanılacaktır. İkinci veri toplama yöntemi ise devlet yetkilileri ve sivil toplum temsilcileriyle yapılacak yüz yüze görüşmelerdir. Yazılı ve sözlü beyanatlar araştırma için önemli sorulara cevap üretecek olmakla birlikte bazı cevaplanmayan soruların mülakat yöntemi ile cevaplanması amaçlanmaktadır. Bu yolla veri çeşitlendirilmesi ve projede üretilen bilgilerin geçerliğinin ve güvenirliğinin teyidinin sağlanması hedeflenmektedir. Veri analizi içinse içerik çözümlemesi yöntemi kullanılacak, küresel normlara, norm gündemlerine ve gerek hükümetsel/diplomatik gerekse sivil toplum katılımcılarının kendilerinin ve birbirlerinin normatif gündemlerine ve norm yapım süreçlerine katılımlarına yükledikleri anlamlar ve bu anlamların ve üretilen dilin dönüşümü ortaya konulmaya çalışılacaktır.

 

Katkı, Çıktılar ve Etkin Yaygı: Bu proje ile ilk olarak Türkiye’nin, ECOSOC örneğinde, küresel gündemlerdeki normatif konumu ve normatif gündemlere entegrasyon niteliği ortaya konulacak, böylece ülkenin dış politikasında süreklilik arz eden bir boyut olarak ‘norm süreçlerine katılım’a ilişkin de öncül bir çalışma yapılmış olacaktır. İkinci olarak, Türkiye’nin küresel normatif süreçlere katılımı ve katkıları bütüncül bir çerçevede (yani hem hükümetsel hem de sivil toplum süreçlerini kapsar şekilde) incelenecek, bu yolla da küresel normatif süreçlerde kamu-sivil toplum iletişimi ve gündem dinamikleri ortaya konulacaktır. Çalışmanın tüm bu bulguları makale (dergi özel sayısı veya bireysel makale) olarak da akademik dünyanın kullanımına sunulacaktır. Ayrıca araştırma bulgularından hareketle Türkiye’nin küresel normatif gündemlere katılımının ve kamu-sivil toplum eşgüdümünün nasıl artırılabileceğine ilişkin de rapor hazırlanması vb. yolarla çalışma yürütülecektir.

 

Anahtar Kelimeler: Türkiye, ECOSOC, Normatif Dış Politika, Küresel Norm Süreçleri, Sivil Toplum, Kamu-sivil Toplum Eşgüdümü