Dönel kavşaklarda meydana gelen dengesiz akımlara bir çözüm önerisi olarakkısmi denetimli sinyalize dönel kavşaklar: Bir literatür araştırması


ORDU H., KIRBAŞ U.

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.674-683, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Karayolu ağlarında büyük öneme sahip olan kavşaklar,çeşitli özelliklerine göre kategorilere ayrılır. Hemzeminkavşak tiplerinden biri olan dönel kavşaklar yirminciyüzyılın başından itibaren kullanılmaktadır. Modern dönelkavşaklar, ada etrafında dönen araca yol ver kuralı veyüksek güvenliğe sahip geometrisi ile yaklaşım kollarındankatılan araçların düşük ve sabit hızla hareketini sağlar. Bunedenle modern dönel kavşaklar, son yıllarda özelliklekentsel kavşaklarda tercih edilmektedir. Ancak bu kavşaktipi, yaklaşım kollarındaki dengesiz akımlara karşı hassasolduğundan, bu şartlar altında kavşağa katılmak isteyenaraçlar arasında gerekli olan boşluğu sağlayamaz ve kavşakkollarında gecikmeler ve kuyruklanmalar oluşur. Meydanagelen aşırı gecikme ve kuyruklanma sorunlarınınazaltılması amacıyla kısmi denetimli sinyalize dönelkavşaklar bir çözüm seçeneği olarak kullanılmayabaşlanmıştır. Bu makalede, kısmi denetimli sinyalize dönelkavşakların kavşak performansı üzerindeki etkisi mevcutliteratür ışığında incelenmiştir. Bu çalışmada dönelkavşakların performanslarını değerlendirmek için temelparametre olarak gecikme kullanılmış, ayrıca çevresel veekonomik etkilere de değinilmiştir. İncelenen çalışmalarda,kısmi denetimli sinyalize dönel kavşakların çeşitli akımtalepleri altında başarılı sonuçlar verdiği görülmüştür.Busebeple kısmi denetimli sinyalize dönel kavşaklarınülkemizde bulunan dönel kavşakların geometrileri ve yerelsürücü davranışları gibi değişkenler de göz önündebulundurulması kaydıyla bir seçenek olarakdeğerlendirilmesi gerektiğinden bahsedilmiştir.
ntersections have significant effect in highway networksand are categorized according to their variouscharacteristics. Roundabouts, one of the types of at-gradeintersections, have been using since the beginning of thetwentieth century. Modern roundabouts are common inrecent years, especially in urban intersections, thanks to thegive way rule to circulating vehicles around the island andits geometry that provides high safety by ensuring low andconstant speed movement of the vehicles joining from theapproaches. However, this type of intersection is sensitiveto unbalanced flow patterns in the approaches, it cannotprovide the necessary gap to the vehicles that want to jointhe intersection under these conditions hence delays andqueues occur in the intersection legs. In order to reduceemerged excessive delay and queuing problems,roundabout metering has started to be used as a solutionoption. In this article, the effect of roundabout metering onintersection performance is examined in the light of theavailable literature. In this study, delay was used as theprimary parameter to evaluate the performance ofroundabouts, also environmental and economic impactswere mentioned. In the investigated studies, it was seen thatroundabout metering shows successful results underseveral flow patterns. Thus, it was mentioned thatroundabout metering should be considered as an option bytaking factors into account such as the geometry of theroundabouts in Turkey and local driver behaviors.