HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ


AĞAÇDİKEN ALKAN S., ÖZDELİKARA A., MUMCU BOĞA N.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.11-21, 2017 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.11-21
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma hemşirelik öşrencilerinin saşlık alşılarının belirlenmesi amacıyla şerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini bir saşlık yüksekokulunun Hemşirelik bölümünde okuyan 477 öşrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine şidilmemiş, Aralık 2014 tarihlerinde okula devam eden ve çalışmaya katılmayı şönüllü kabul eden 269 öşrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri, Sosyodemoşrafik veri formu ve „Saşlık Alşısı‟ ölçeşi ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan öşrencilerin %74,3‟ü kız, %84‟ü 18-21 yaş şurubunda, %36,8‟i ikinci sınıfta okumaktadır. Öşrencilerin %68,4‟ü daha önce hiç hastaneye yatmadışını, %91,4‟ü kronik bir hastalışının bulunmadışını, %68‟i ailelerinde kronik bir hastalışın bulunmadışını belirtmiştir. Öşrencilerin SAÖ‟den aldıkları puan ortalaması 42,34±6,33; kontrol merkezi alt boyutu puan ortalaması 16,14±3,45; öz farkındalık alt boyutu puan ortalaması7,53±1,86; kesinlik alt boyutu puan ortalaması 12,07±3,13 ve saşlışın önemi alt boyutu puan ortalaması 6,58±1,64 olarak saptanmıştır. Araştırma sonucunda öşrencilerin saşlık alşılarının orta düzeyde olduşu sonucuna ulaşılmıştır. Öşrenciler en yüksek puan ortalamasını kontrol merkezi alt boyutundan, en düşük puan ortalamasını saşlışın önemi alt boyutundan almıştır. Bu sonuçlar doşrultusunda; öşrencilerin kendi saşlıkları ile ilşili kontrol mekanizması oluşturabilmeleri için desteklenmesi, saşlıklarının önemine ve sürdürülebilmesine ilişkin daha detaylı bilşilendirilmesi önerilmiştir.
This study was conducted for the aim of to determine the health perception amonş nursinş students. 477 nursinş students of health sciences faculty were the population of this descriptive study. Sample election was not made in the study, 269 students who were onşoinş school in December 2014 and accepted participation as volunteered has been included in the study sample. Data of the study was şained with socio-demoşraphic form and Health Perception Scale (HPS). 74.3% of female students who participated in study, 84% of the 18-21 aşe şroup, 36.8% are studyinş in the second şrade. 68.4% of the students had never before hospitalization, the presence of a chronic disease that 91.4% and 68% of students stated that there is no chronic disease in of families. The averaşe scores of students they receive from the health perception scale was found to be 42.34 ± 6:33. 16.14 in the control center subscale mean scores of students 16.14 ± 3.45, self awareness subscale mean score of 7.53 ± 1.86, precision dimensions mean score of 12.07 ± 3.13 and the health of the importance of subscale scores averaşe was found to be 6.58 ± 1.64. As a result of the study it has been concluded that students' health perception is moderate. Students received the hişhest scores from the control center subscale and the lowest scores from the health importance subscale. In line with these results; Supportinş the students that they could create a control mechanism related to their own health, the importance of health and further informed reşardinş the sustainability is recommended.