Tüketicilerin Yerli Tarım Ürünü Satın Alma Tercihini Etkileyen Faktörler: Samsun İli Örneği, Türkiye


Creative Commons License

KILIÇ O., Başer U., ERYILMAZ G.

Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.11, sa.3, ss.2342-2349, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünyada yeterli ve güvenli gıdaya erişim sorunu, yerli üretimi korumanın ve tarım ürünleri açısından kendineyeterli olmanın önemini ortaya çıkarmıştır. Bu durum, tarım ürünleri konusunda başta tüketiciler olmak üzere tümpaydaşlarla ilgili geliştirilecek politikaların önemini artırmıştır. Bu bağlamda birçok ülke öncelikli olarak tarım ürünlerininüretimi, işlenmesi ve ticaretiyle ilgili yasal önlemler almaya başlamıştır. Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin tarım ürünüsatın alırken dikkat ettikleri özellikler ile yerli tarım ürünü satın alma tercihi üzerine etkili olan sosyo-ekonomik faktörleriortaya koymaktır. Araştırmanın materyalini, Samsun ili kentsel alanda yaşayan ve tarım ürünü satın almada etkili olan 384tüketiciyle yapılan anketler oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin tarım ürünü satın alırken dikkatettikleri dört önemli özellik; sırasıyla son kullanma tarihi, tat/lezzet, üretim tarihi ve ürünün sağlıklı olmasıdır. Tüketicininyerli tarım ürünü satın alma tercihi üzerine evli olmanın ve hanehalkı sayısının pozitif; yaş, eğitim, gelir ve yurt dışıdeneyiminin ise negatif yönde etkili olduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin yerli tarım ürünü satın alma tercihini etkileyen faktörler göz önünde bulundurularak oluşturulacak pazarlama stratejileri, firmaların belirledikleri hedef kitlenin kendimüşteri portföyüne dönüşmesine katkı sağlayacaktır.
The problems experienced in accessing adequate and safe food in the world have revealed the importance ofprotecting domestic production and being self-sufficient in terms of agricultural products. This has increased theimportance of the policies to be developed for all stakeholders, especially consumers, on agricultural products. In thiscontext, many countries have started to take legal measures primarily related to the production, processing and trade ofagricultural products. The purpose of this study is to reveal the socio-economic factors that affect the characteristicsconsumers pay attention to when purchasing agricultural products and the preference to purchase domestic agriculturalproducts. The material of the research consists of surveys with 384 consumers living in the urban area of Samsun andeffective in purchasing agricultural products. According to the research results, four important features that consumers payattention to when buying agricultural products; the expiration date, taste/flavor, production date, and the healthy of theproduct respectively. Upon the preference of the consumer to purchase domestic agricultural products, the number ofhouseholds to be married and the number of households had positive effect; however, age, education, income andexperience abroad had negative effect. Considering the factors affecting the preference of consumers to purchase domesticagricultural products, the marketing strategies to be created will contribute to the conversion of the target group determinedby the companies to the customer portfolio.