TÜRKİYE’DEKİ BLACK FRIDAY ETKİNLİĞİNİN TÜKETİCİ SİNİZMİ BAĞLAMINDA BİR DEĞERLENDİRMESİ


AKGÜÇ ÇETİNKAYA Ö., CENG E.

Manas Journal of Social Studies, cilt.7, sa.4, ss.167-180, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Manas Journal of Social Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.167-180
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüketici sinizmi literatürde memnuniyetsizlik, güvensizlik, şüphecilik, kızgın olma,onaylanmamış beklentiler vb. gibi negatif duygularla ilişkilendirilmektedir. Bireylerin firmalarve markalar hakkındaki olumsuz duygu ve düşüncelerini özellikle sosyal medya ortamlarındadile getirmeleri ve düşüncelerini yaymaya çalışmalarının firmaların pazarlama çalışmalarıaçısından kötü etkiler oluşturabildiği bilinmektedir. Bu çalışmada, bir alışveriş sezonu etkinliğiolan Black Friday'e ilişkin sosyal medya ortamında dile getirilen görüşlerle ilişkili olarak,tüketici sinizmi bağlamında duygusal (sentimental) bir analiz çalışması gerçekleştirilmiştir.Çalışmada Black Friday'e ilişkin Twitter üzerinden elde edilen veriler analiz edilmiş,çoğunluğu olumsuz olan tweetlerin, tüketici sinizmi ile ilişkili olarak tanımlanan değeruyumsuzluğu, şüphecilik-güvensizlik ve yıkıcılık-saldırganlık açısından ayrıştırılmasıyapılmıştır. Tüketicilerin çoğunlukla değerleriyle uyumsuz olduğu ve genel olarakgüvenmedikleri, şüphe duydukları için bu güne ilişkin görüşlerini sosyal medya ortamındaolumsuz olarak dile getirdikleri sonucuna ulaşılmış, sonuçlar firmaların pazarlama çalışmalarıaçısından değerlendirilmiştir.
In literature, consumer cynicism is commonly related to negative feelings such as dissatisfaction, distrust, suspicion, feeling angry, unfulfilled expectations etc. It is known that individuals showing their negative feelings and try to disseminate them especially in social media may result bad effects against companies marketing endeavors. In this work, a sentimental analysis was performed in relation to views deliberated in social media on ‘Black Friday ‘ seasonal shopping event in terms of consumer cynicism. Data obtained over Twitter on ‘Black Friday’ were analyzed, twits, majority being negative, were categorized in terms of value mismatch, suspicion-untrust and disruptive-aggressive which are defined in relation to consumer cynicism. It is concluded that consumers mistrust arise due to unsuitability to their values and a general untrustworthiness and suspicion towards this day leads to their negative views shared in social media, results were assessed in view of companies marketing endeavors.