FROM THE PERSPECTIVES OF WOMEN CHAIN SUPERMARKET WORKERS:WHAT IS HAPPENING AT THE INTERSECTION OF HOME AND WORKPLACE?


Yüce Y., Özcan Kayaalp P.

10th INTERNATIONAL19 MAY CONGRESS OF INNOVATIVE SCIENTIFIC APPROACHES, Ankara, Türkiye, 3 - 04 Ekim 2023, cilt.1, ss.127-134

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.127-134
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kapitalizmin son durağı neoliberalizmle birlikte tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de emeğin niteliğinin değiştiği görülmektedir. Bu süreçte güvencesiz, esnek çalışma hızla yaygınlaşıp bir norm haline gelirken, kadınlar yerleşik toplumsal cinsiyet rolleri doğrultusunda belirli sektörlerde yoğunlaşmakta ve eğreti çalışma koşullarından daha çok etkilenmektedir. Bu sektörlerden biri de zincir marketlerdir. Adeta her köşe başında açılan ve gıda perakende sektöründe yer alan zincir marketler, patriarkal kapitalizmde kodlanan haliyle klasik anlamda kadın işi (bakım işleri, temizlik işleri, sekreterlik vb.) diyemeyeceğimiz bir iş olmasına rağmen oldukça yüksek oranda kadın çalışan istihdam etmektedir. Peki, marketlerde çok fazla istihdam olanağı bulan bu kadınlar ev ve çalışma hayatını birlikte nasıl deneyimlemektedir? İş ve ev hayatını birlikte yürütmeye çalışırken nelerden feragat edip, ne tür kazanımlar elde etmektedir? Karşılaştıkları sorunlara ne tür çözümler üretmektedir? Bu sorular, araştırmanın temel soruları olup, markette çalışan kadınların gözünden çalışma hayatının eve yansımaları anlaşılmak istenmiştir. Öyle ki, söz konusu cinsiyetçi iş bölümü olduğunda, onun yansımalarını toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde ve ev/çalışma hayatı kesişiminde görmek önem kazanmaktadır. Bu doğrultuda, araştırmada, Bim, Şok ve A101 marketlerinde çalışan 15 kadınla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Marketlerin seçiminde, söz konusu indirim marketlerinin gerek istihdamda gerek mağaza sayılarında gıda perakende sektörünü adeta domine etmeleri etkili olmuştur. Verileri elde etmek ve yorumlamak için nitel araştırma tekniklerinden faydalanılmış, katılımcılarla yüz yüze görüşülerek, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın vardığı en temel sonuca göre, markette çalışan kadınlar, işyerindeki sosyalleşmenin daha güçlü hissetmelerine sebep olduğundan, daha özgüvenli hissettiklerinden ve aile içindeki söz haklarının arttığından bahsetmişlerdir. Ancak buna rağmen, kadınların çalışma hayatına katıldıktansonra da evdeki işlerin sorumluluğundan kurtulamadıkları ya da işin evdeki diğer kadınların sorumluluğuna bırakıldığı ve bu yönüyle mevcut toplumsal cinsiyet rejimi tarafından beslenen “kadının özel alandan sorumlu olması” halinin sürdürüldüğü görülmüştür. Ayrıca kadınların çalışırken çocuk bakımı için en büyük yardımı yine kendisine en yakın olan bir başka kadından, annelerinden aldığı görülmüştür. Anahtar kelimeler: zincir marketler, kadın emeği, toplumsal cinsiyet