Hız kesici tümseklerin toplu taşıma araçları üzerindeki etkileri


Creative Commons License

KIRBAŞ U., İSKENDER E.

Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.24, sa.1, ss.197-211, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada 5, 10 ve 15 cm yüksekliklerdeki Hız Kesici Tümseklerin (HKT) toplu yolcu taşıma faaliyetlerinde sıklıkla kullanılan minibüs, midibüs ve otobüs sınıfındaki taşıtlar üzerinde hızı azaltma konusundaki performansları değerlendirilmiştir.HKT’lerin taşıt hızlarını azaltma konusundaki performansları, kamera görüntüleri aracılığıyla taşıtların mesafe ortalamalı hız değerleri okunarak araştırılmıştır.Öncelikle, HKT’lerin sürücülerin hızlarını azaltma konusunda etkilemediği bir mesafede taşıt hızları (Etkilenmemiş Hız, EH) belirlenmiştir.Hız azaltma performanslarını belirlemek amacıyla her bir HKT’den geçen taşıtların -60 m, -40 m, -20 m, 0 m (üzerinden geçişte), +20 m, +40 m ve +60 m’lerdeki hızları belirlenmiştir.Tüm hız ölçümleri Serbest Akım ve Doygun Akım olmak üzere iki faklı trafik akım rejiminde ayrı ayrı yapılmıştır.Hızlar ve EH’ya göre her bir noktadaki Yavaşlatma Oranı (YaO) değerleri grafikler yardımıyla görselleştirilerek sonuçlar karşılaştırılmıştır.Ayrıca, değerlendirilen her bir HKT için hız ölçülen farklı ölçüm noktaları arasında ve her bir hız ölçüm noktası için taşıt türleri arasında istatistik benzerlikler araştırılmıştır.Yalnızca sınırlı sayıda araştırmanın bulunduğu bu konuda literatüre katkı sağlanmıştır.
In this study, Speed Control Undulations (SCU) performance at heights of 5, 10, and 15 cm in reducing speed on a minibus, midibus, and bus type vehicles, which are frequently used in public passenger transportation activities, were evaluated.SCU's performance in reducing vehicle speeds was investigated by reading vehicle distance average speed values through video records.First, vehicle speeds (Unaffected Speed, US) are determined at a distance where the SCUs does not affect drivers to reduce their speed. To determine the speed reduction performances, the speeds of the vehicles passing through each SCU at -60 m, -40 m, -20 m, 0 m (passing over), +20 m, +40 m, and +60 m were determined.All speed measurements were made separately in two different traffic flow regimes, Free Flow and Saturated Flow.The rate of deceleration (RoD) values at each point according to speeds and SU were visualized with the help of graphs and the results were compared.In addition, statistical similarities were investigated between different speed measurement points for each evaluated SCU and between vehicle types for each speed measurement point.Contribution to the literature has been made on this subject, where only a limited number of studies are available.