Okul Müdürlerinin Yaratıcı Liderlik Özelliklerine İlişkin Öğretmen Algıları


Creative Commons License

Danacıoğlu Y., Gül İ.

Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.23-37, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Okul müdürlerinin yaratıcı, etkili iletişim kuran, yeniliklere, değişime ve farklılıklara açık olmaları istenir. Bu özelliklere sahip müdürler, yaratıcı liderler olarak nitelendirilmektedirler. Bu çalışmada okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özellikleri bazı değişkenler bakımından ele alınarak incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Okul Müdürlerinin Yaratıcı Liderlik Özellikleri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın kişisel bilgi formunda öğretmenlerin cinsiyet, alan (branş), kıdem ve okul türü değişkenlerine yer verilmiştir. Araştırma evrenini 2021-2022 öğretim yılında, Sinop ili Merkez ilçede görevli 906 öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerden basit tesadüfi örnekleme yoluyla 309 öğretmen örneklem olarak seçilmişlerdir. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenler okul müdürlerini çoğunlukla yaratıcı lider olarak algılamaktadırlar. Öğretmenlerin, okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özelliklerine ilişkin algıları, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre farklılık göstermezken branş ve okul türü değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenleri, okul müdürlerini daha çok yaratıcı lider olarak görmektedirler. Ortaokul kademesinde görev yapan öğretmenlerin ise okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özelliklerine ilişkin puanları düşük bulunmuştur. Yaratıcı liderlerin okul müdürü olarak atanmasına özen gösterilmesi önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul müdürü, Öğretmen, Yaracı liderlik, Algı

School principals are expected to be creative, effective communicators, open to innovation, change and diversity. Principals with these characteristics are characterized as creative leaders. In this study, creative leadership characteristics of school principals are examined in terms of some variables. The study is designed in quantitative research design. The Creative Leadership Characteristics of School Principals Scale is used to collect research data. In the personal information form of the research, teachers' gender, field (branch), seniority and school type variables are included. The research population consists of 906 teachers working in the central district of Sinop province in the 2021-2022 academic year. Among these teachers, 309 teachers are selected as a sample through simple random sampling. According to the findings of the study, teachers mostly perceive school principals as creative leaders. Teachers' perceptions of school principals' creative leadership characteristics do not differ according to gender and seniority variables, but they differ according to branch and school type variables. Classroom teachers perceive school principals as creative leaders more. On the other hand, teachers working at the secondary school level had low scores regarding the creative leadership characteristics of school principals. It is suggested that care should be taken to appoint creative leaders as school principals. Key Words: School principal, Teacher, Creative leadership, Perception.