Sarmaşık Filmi: ‘Issız Ada’, ‘Tereddüt Anı’ ve ‘Kaçış Çizgileri’ Açısından Bir Değerlendirme


TUĞRAN F. E.

İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, cilt.0, sa.48, ss.364-387, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 48
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.364-387
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu makalenin amacı, Türk Sinemasında fantastik türe farklı yaklaşımlargetirmektir. Bu doğrultuda, fantastiğin nasıl tanımladığını netleştirmek ve bu tanımlamaiddiasını geliştirmek amacıyla iki terimden yararlanılmıştır. Bunlardan ilki TzvetanTodorov’un Fantastik (1999) adlı kitabında öne sürülmüş olan “tereddüt ânı, ikincisi ise,Gilles Deleuze ve Felix Guattari’nin kavramsallaştırmaya ait olan “ıssız ada” kavramıdır.Makalede öncelikle Gilles Deleuze’ün sinema üzerine yazmış olduğu Hareket-İmge veZaman-İmge kavramları kısaca incelenecek ve fantastik anlatının, zaman imge sineması ileilişkilendirilme ihtimali üzerine düşünülecektir. Daha sonra fantastik anlatının özelliklerinedeğinilerek ‘tereddüt anı’, ‘ıssız ada’, ‘kaçış çizgileri’ gibi kavramlar üzerinden TolgaKaraçelik’in 2015 yılında yönetmiş olduğu Sarmaşık filmi incelenmeye çalışılacaktır.Makale Sarmaşık (2015) filminin ‘tereddüt anı’, ‘ıssız ada’, ‘kaçış çizgileri’ gibi kavramlarbağlamında incelendiğinden türe bir örnek teşkil ettiği sonucuna ulaşmaya çalışacaktır.
The aim of this article is to bring different approaches to the fantasy genre in Turkish Cinema. In this direction, I have used two terms to clarify how I describe fantasy and to improve my claims. First concept is “moment of hesitation” proposed in Tzvetan Todorov’s book Fantastic (1999) and the second concept is “desert island” which is conceptualized by Gilles Deleuze and Felix Guattari. Initially, the beginning of the cinema and the formation process of the genres will be briefly mentioned. The theses of Gilles Deleuze on cinema will be examined and the fantasy narrative will be considered in relation to time image cinema. Later on, by referring to the characteristics of the fantasy narrative, we will try to examine the Sarmaşık movie, which Tolga Karaçelik had directed in 2015 through concepts such as ‘hesitation moment’, ‘desert island’, ‘fligt of lines’. The article will attempt to conclude that Sarmaşık (2015) is an example of the genre since it is examined in terms of concepts such as ‘hesitation moment’, ‘desert island’, ‘fligt of lines’