Şehir geçişi hizmet sınıfındaki yollarda yan yol katılımlarından kaynaklanan sorunların çözümüne bir öneri: Samsun örneği


Creative Commons License

Dönmez Akın M., KIRBAŞ U., AKIN E.

Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi (Online), cilt.5, sa.2, ss.211-226, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Trafik yoğunluğuna cevap veremeyen kavşaklar, taşıt gecikmeleri, akaryakıt tüketimiyle oluşan enerji kayıpları, havaya salınan gazların ve çevresel taşıt gürültüsünün artması gibi olumsuzlukları barındırır. Çalışmada, Samsun ili içerisinde şehirleşmiş bir bölgede batı karadeniz transit trafiği ile şehir içi trafiğinin birlikte çalıştığı Atatürk Bulvarı üzerinde trafik hacmi oldukça yüksek birbirini takip eden dört adet dönel kavşakta özellikle yan yol katılımlarından kaynaklı hacim artışıyla ortaya çıkan sorunların giderilmesinde bir geometrik düzenleme önerisi analiz edilmiştir. Bu maksatla öncelikle havai görüntüler yardımıyla mevcut trafik hacimleri belirlenmiş “Vissim” trafik simülasyon yazılımına işlenerek mevcut trafik sirkülasyonu kalibre edilmiştir. Devamında çözüm önerisi olarak sunulan yol geometrisi kalibre edilen trafik koşullarında simüle edilmiştir. İlaveten trafik hacmi artışı mevcut durum için %10 planlanan tasarım için ise %10 ve %20 oranlarında arttırılarak mevcut ve önerilen yol geometrilerinin karşılıklı değerlendirmesi yapılmıştır. Değerlendirmelerde gecikme miktarları, ağın performans değerlendirmeleri ve araç seyahat süreleri gibi önemli trafik parametreleri başarım ölçütleri olarak karşılaştırılmıştır. Yapılan tüm analiz sonuçlarına göre kuyruk uzunluğu, maksimum kuyruk uzunluğu ve araç gecikme süreleri parametrelerine göre Yeşilyurt, Mimar Sinan ve Ömürevleri kavşak kollarının %75’inde, Türkiş kavşak kollarının ise %100’ünde iyileşme sağlandığı ve trafiğin akıcı bir şekilde devam ettiği görülmüştür
Intersections that cannot respond to traffic density have negativities such as vehicle delays, energy losses due to fuel consumption, increased gases released into the air and environmental vehicle noise. In the study, a geometric arrangement proposal was analyzed in order to eliminate the problems caused by the increase in volume, especially due to the side road participation, in four consecutive roundabouts with a very high traffic volume on Atatürk Boulevard, where the Western Black Sea transit traffic and the urban traffic work together in an urbanized region in the province of Samsun. For this purpose, firstly, current traffic volumes were determined with the help of aerial images, and the current traffic circulation was calibrated by processing them into the “Vissim” traffic simulation software. The road geometry, which is presented as a solution proposal, is simulated in calibrated traffic conditions. In addition, the traffic volume increase was increased by 10% for the current situation and 10% and 20% for the planned design, and a mutual evaluation of the existing and proposed road geometries was made. In the evaluations, important traffic parameters such as delay amounts, network performance evaluations and vehicle travel times were compared as performance measures. According to the results of all analyzes, according to the parameters of queue length, maximum queue length and vehicle delay times, it was observed that 75% of Yeşilyurt, Mimar Sinan and Ömürevleri junction branches and 100% of Türkiş junction branches improved and the traffic continued fluently.