Okulda Farklı Bir Liderlik Yaklaşımı (Hz. Ali’nin Liderlik Anlayışı Bağlamında)


Creative Commons License

Gül İ.

Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.0, sa.20, ss.351-370, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 20
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.351-370
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hz Ali’nin liderlik anlayışı, günümüz idarecilerine örnekolacak niteliktedir. Yöneticilere ışık tutan sözleri ve örnek davranışlarıyla o hem bir söz ustası hem de gerçek bir yol göstericidir. Devleti idare edenlere inci değerinde sözler sarf etmiştir.Diğer yandan söylediklerini davranışlarında göstererek özdebir liderlik anlayışı sergilemiştir. Bu çalışmada, Hz. Ali’nin liderlik anlayışının okul yönetimine uygulanabilirliği tartılmıştır.Okul müdürlerinin sergilemeleri gereken liderlik davranışlarının bir sentezi yapılmıştır. Araştırma bu açıdan bakıldığında,kuramsal bir çalışmadır. Okul yönetimi alışılagelmiş liderlikyaklaşımlarının yerine farklı bir liderlik yaklaşımı açısındandeğerlendirilmiştir. Bu çalışma ile Hz. Ali’nin liderlik anlayışının okul yönetimine uygulanabilir olduğu anlaşılmıştır. Sonuçolarak, okul müdürleri birden farklı liderlik davranışları sergilemelidirler: Öğretimsel, etik, politik, toplumsal, vizyoner, dönüşümcü ve hizmetkâr liderlik davranışları gibi. Bu liderlik anlayışındaki okul müdürleri, ayrımcılık yapmamalı, yardımcılarını doğru seçmeli, denetimlerinde adaleti gözetmeli, insanlarısevmeli, farklılıklara karşı hoşgörülü olmalı, okulda arkadaşlarıyla iyi geçinmeli, haksızlık yapmamalı, sözünde durmalı, arkadaşlarına yüksekten bakmamalı ve öfkeliyken karar vermemelidir.
Caliph Ali's leadership approach is an example of today's administrators. He is both a vocalist and a true guide with his words and exemplary gestures that shed light on executives. He has made promises to the rulers of the state. On the other hand, he showed a leadership understanding by showing what he said in his behavior. In this study, the applicability of Ali's leadership approach to school management was discussed. A synthesis of leadership behaviors that school principals should exhibit has been made. From this perspective, research is a theoretical study. School management is evaluated in terms of a different leadership approach instead of conventional leadership approaches. In this work, it was understood that Ali's leadership approach applied to school management. As a result, school principals should exhibit multiple leadership behaviors: instructional, ethical, political, social, visionary, transformational and servant leadership behaviors. School principals in this sense of leadership should not discriminate, choose their deputies correctly, observe justice in their control, love people, be tolerant of differences, stay well with friends at school, not do injustice, stand in the word, not look high from friends and not be angry.